Uitdagingen, daar houden wij we van bij Jansen Huybregts! En we kunnen met recht zeggen dat de renovatie van 493 woningen in d’Ekker in Veldhoven er eentje van formaat was. Letterlijk, want het renoveren van zo’n grote hoeveelheid woningen is een flinke klus. Een proces waarbij twee dingen essentieel zijn: een goede planning en duidelijke, laagdrempelige communicatie. Laat dat nou net twee van onze sterke punten zijn.
Sentimenten
Het was alweer een flinke poos geleden dat de woningen van d’Ekker voor het laatst onder handen werden genomen. De woningen, die in jaren ’50 van vorige eeuw zijn gebouwd, werden in 1991 gerenoveerd door een ander bouwbedrijf. Die werkzaamheden werden door veel bewoners als ingrijpend ervaren. En omdat een groot deel van de huurders van toen nog steeds in het complex woont, was het juist zaak goed om te springen met die sentimenten. Onze aanpak is erop toegespitst om bewoners zoveel mogelijk mee te nemen in het proces. Dat doen we al ruim voordat we beginnen met onze werkzaamheden. Al onze mensen – van de bewonersbegeleider tot de vakmensen op de vloer – hebben oog voor de vragen, twijfels en zorgen van bewoners. Ook bij d’Ekker zorgden we dat iedereen altijd klaar stond om eventuele onrust weg te nemen en vragen te beantwoorden.
Impact beperken
Die focus op bewonerscommunicatie gaat hand in hand met het zo goed mogelijk inrichten van de planning. De werkzaamheden voor d’Ekker bestonden uit ingrijpende binnen- en buitenrenovatie, in combinatie met grootschalige asbestsanering. En dat bij bijna 500 woningen. Het spreekt voor zich dat het opstellen van de planning, waarbij we de impact op de logistiek en bereikbaarheid in de buurt ook tot een minimum wilden beperken, een grote puzzel was. Maar het is gelukt. Weet ook Geert van der Heijden, Directeur Projecten bij Jansen Huybregts: “Het was een uitdaging, maar het is ons gelukt een planning te maken die voor alle partijen en vooral de bewoners optimaal bleek”.
Digitaal
Het renovatieproject aan d’Ekker was ook in andere opzichten een succes. Dankzij het overstappen op steeds meer digitale middelen, stroomlijnden we de bewonerscommunicatie. Dat deden we bijvoorbeeld succesvol via de Jansen Huybregts bewonersapp. Chatten met de uitvoerder, digitaal planningen bekijken. We verzorgen het allemaal.